maanantai 4. helmikuuta 2019

Oivalluksia ja oppimisen iloa verkossa kohtaamisesta


Uusi vuosi pyörähti käyntiin inspiroivissa merkeissä, kun sukelsimme tammikuussa Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun ohjaushenkilöstön kanssa verkko-ohjauksen maailmaan. Koulutuspäivän toteuttiin yhteistyössä Digiohjausta kaikille! -hankkeen sekä Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskeskus Koordinaatin kesken. Tehokkaan päivän aikana ehdimme keskustelemaan kirjoittamalla kohtaamisesta sekä kasvokkain kohtaamisesta verkossa. Osallistujat pääsivät myös hyppäämään ohjattavien housuihin ja kokeilemaan, miltä tuntuu käydä ohjauskeskustelua anonyymissa chatissa tietämättä, kenen kanssa juttelee.




Tunteiden välittyminen kirjoittamalla on monille meistä tuttua. Oletko joskus liikuttunut kirjaa lukiessasi? Tai onko sinulla ollut kirjekaveri, jonka koet tuntevasi, vaikka ette ole tavanneet kasvotusten? Kirjoittamalla kohtaaminen ei siis ole pelkästään digitaalisen ajan ilmiö, mutta chat-sovellukset ja sähköposti tuovat siihen uusia ulottuvuuksia.

Kirjoittamalla kohtaaminen eroaa kasvokkaisesta ainakin seitsemällä osa-alueella:

1. rytmiltään
2. etäisyydeltään
3. sosiaalisuudeltaan
4. vaihtelultaan
5. aikakäsitykseltään
6. tasa-arvon näkökulmasta
7. ja tallentumisen kannalta.



Kun olimme tutustuneet digitaalisen dialogin huoneentaulun avulla siihen, miten hyvä chat-keskustelu ihannetilanteessa rakentuu, oli aika harjoitella itse. Osallistujia oli pyydetty rakentamaan ennen koulutuspäivää hahmokuvaus asiakkaasta, joka voisi hakeutua heidän tieto-, neuvonta- tai ohjauspalvelunsa piiriin. Ryhmä jaettiin pareihin ja jokainen pari sai vuorollaan “pelata” ohjaajan ja ohjattavan roolia. Pian tilassa kävikin keskittynyt supina ja näppäimistöjen naputus, jonka katkaisi toisinaan naurunpyrskähdys. Autenttisuutta tilanteeseen toi se, että kukaan ei tiennyt kuka oli kenenkin pari.

Käytännön harjoittelu auttoi konkretisoimaan sitä, miten nopeasti aika chat-ohjatessa kuluu ja miten paljon keskittymistä se vaatii. Toisaalta myös huomattiin, miten lyhyenkin demon aikana pystyy rakentamaan suhdetta toiseen ja miten vieraan ihmisen asiasta tulee tekstin kautta yhteinen.
Lounastauon jälkeen siirryttiin kirjoitetusta kielestä kasvokkain kohtaamiseen verkossa. Learning café menetelmällä toteutetuissa ryhmäkeskusteluissa kaikki osallistujat pääsivät jakamaan ajatuksiaan ja kokemuksiaan siitä, mitä videoneuvotteluyhteydellä kohdatessa tulisi ottaa huomioon 1) ennen ohjausta 2) sen aikana ja 3) sen jälkeen. Yhdessä saatiinkin kokoon vaikuttava lista käytännön vinkkejä!

Kouluttajana mieltä lämmitti jälkeenpäin saadusta palautteesta erityisesti se, että kaikki palautetta antaneet kokivat voivansa hyödyntää työpajoissa oppimaansa omassa työssään. Kiitos kaikille osallistujille aktiivisuudesta! Syttynyttä kipinää verkossa kohtaamiseen voi kasvattaa entistä isompaan roihuun hyppäämällä mukaan maalis-huhtikuussa Digiohjaaja cMOOCiin.

Kohtaamisiin!
Sara Peltola
suunnittelija
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskeskus Koordinaatti


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti